Sosyal Sorumluluk Standardı

Eğitim Platformu : Çevrimiçi ya da Yerinde

Adil Ücretlendirme Nedir?

Bir taraftan ülkenin ücret düzenlemelerine uyarken, diğer taraftan çalışanın bireysel performansına, becerilerine, tecrübesine, eğitimine, yaptığı işin zorluğuna göre ücretinin düzenlenmesi, çalışanı herhangi bir ayrımcılığa uğratmadan eşit işe eşit ücret verilmesine denir.

Çalışan personelin adil ücrete hakkı olduğu yaygın olarak kabul edilmektedir. Ancak adil ücretlendirmenin anlamının bilinmesi gerekmektedir. Çalışan herkesin kendisi ve ailesi için insan onuruna yaraşır ve gerekirse her türlü sosyal koruma önlemleriyle desteklenmiş bir yaşam sağlayacak adil ve elverişli bir ücrete hakkı vardır.

 

Geçerli ücret ile işçiler ve ailelerine makul bir yaşam standardı sağlayabilecek ücret seviyesi arasındaki farkı gidermektir.

Kanunlarca belirlenmiş değildir,bağlayıcı değildir, niteliksel unsurları değil,yalnızca niceliksel unsurları içerir,ücretli çalışanlar için geçerlidir.

Formülüzasyon şu şekildedir; (Gıda + barınma + sağlık + eğitim) x ortalama aile üyesi sayısı ÷ aile başına düşen tam zamanlı işçi sayısı = Net geçim ücreti

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı Nedir?

Küresel anlamda en fazla kabul gören milletler arası iş sahası standardı olarak bilinmektedir. Dünya çapındaki her firmaya uygulanabilir. SA 8000 belgelendirmesinin hayata geçirilmesi bir firmanın çalışanları, ortakları ve tedarikçilerinin çalışma şartları yanında, uygulamalarının sosyal etkilerini de dikkate alması gerektiği anlamına gelir.

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standardı ilk kez Ekim 1997 senesinde personellerin temel haklarını teminat altına almayı amaçlayan Sosyal Sorumluluk Örgütü tarafından ilan edilmiştir.

SA 8000 Sosyal Sorumluluk Standartı hizmet ya da üretim aşamalarının, insan haklarının gereği olan değerlere uygun bir ağ çatısı altında işlediğini ölçümler.

Günümüzde Dünya’da firmalar yükselen bir biçimde sivil halkın, müşterilerin, resmi kurum ve kuruluşların ve sivil toplum örgütlerinin etkisi altındadır.

SA8000 Standardı diğer yönetim ağları standartları ile bütünleşebilen bir standarttır.

Sosyal Sorumluluğu Maddeler Şeklinde Sıralayacak olursak;

  • Doğal alanları koruma
  • Müşterilerin seçeneklerini dikkate alarak güvenli ve kaliteli ürünler sunma
  • Çalışanların temel hak ve özgürlüklerine saygılı olmak
  • Firmayı ortakların haklarını muhafaza edecek ve yatırımları kârlı olacak bir biçimde yönetme.
  • Gelecek nesillere hazine bırakabileceğimiz, sürdürülebilir bir hayat için el ele vermeyi ortak çözümler bulmayı son zamanda öğrenildi. Ve bu hususta atılabilecek nihai adım SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ meydana getirilmesidir.

Sa 8000 Belgelendirme Süreci

SA 8000 sürecinde, firmanın belgeye sahip olabilmesi için öncelikle gerekli altyapı çalışmalarını yapmalıdır. Belge 3 seneliktir. Her sene ara inceleme gerçekleşmektedir. İnceleme 2 adımdan oluşur. Ve birinci adım, kapsam ve firmayı tanımakla alakalıdır. İncelemenin ikinci adımında firmanın standart uyumu objektif olarak analiz edilir.

Belgelendirme süreci 4 bölümden meydana gelmektedir;
Koordine, Faaliyete Geçirme, Analiz Etme, Aralıklı Kontrol

SA 8000 Şartları Nelerdir?

  • Çocuk İşçi Çalıştırmama
  • Zorla Çalıştırma Politika ve prosedürü olması
  • Çalışma saatlerinin yasal süreler içinde olmasıSendika Oluşturma ve Toplu Pazarlık Hakkı
  • Maaşların ödenmesi
  • Sağlık ve güvenlik
  • Ayrımcılık ve disiplin uygulamaları

WRAP BELGELENDİRME NEDİR ?

WRAP (Worldwide Responsible Accredited Production — Dünya Çapında Sorumlu Akredite Üretim) olarak dilimize çevrilir.

Faaliyetlerinde kar amacı gütmeyen WRAP ekibi küresel sosyal uyumluluk uzmanlarından oluşmaktadır. Sertifikasyon ve eğitim gibi hizmetleri bulunan WRAP’ın merkezi ABD’nin VIRGINIA eyaletinde bulunmaktadır ve farklı yerlerde de ofisleri bulunmaktadır.

WRAP’ın hizmet verdiği alanlar; hazır giyim, ayakkabı ve dikilmiş ürün sektörleridir. Ve bu alanlara özel olarak sertifikasyon programları oluşturulmuştur. WRAP Belgelendirme hizmeti almak isteyen bir tesisisin uyması gereken 12 temel konu başlığı bulunmaktadır. Bu konuların dünyanın hangi ülkesinde uygulandığı farketmeksizin her zaman hukukun üstünlüğünü esas almakta ve Uluslararası Çalışma Örgütü´nün (ILO) ilgili sözleşmelerinden yola çıkmaktadır. WRAP, sertifika almak isteyen firmalara, süresi altı aydan iki yıla kadar değişen üç farklı sertifika programı seçeneği sunmaktadır.
WRAP Belgelendirme ‘nin 12 İlkesi

WRAP’ın kurulma amacını ve hizmet sunma amacını oluşturan bu ilkeler, temel olarak iş yeri standartlarına, yerel yasalara ve işyeri düzenlemelerine dayanmaktadır.

Bunlar ilkeler aşağıdaki gibi sıralanabilir ;

  • Yasalara ve ilgili iş yeri yönetmeliklerine uyulması
  • Zorla işçi çalıştırmanın yasaklanması
  • Çocuk işçiliğinin önlenmesi
  • Her türlü taciz ve istismarın önüne geçilmesi
  • Yasaların çizdiği çerçevede işçilere ödenen ücretler ve yapılan yardımlar
  • Yasalar gereğince çalışma saatlerinin belirli sınırlar içerisinde olması
  • Ayrımcılığın yasaklanması
  • Sağlık ve emniyet ile ilgili çalışmalara azami dikkat edilmesi
  • İşçilerin örgütlenme özgürlüğünün bulunması ve işverenle toplu pazarlık hakkı
  • Çevresel konulara dikkat edilmesi
  • Gümrük uyumluluğu
  • Güvenlik

Wrap Belge Çeşitleri

Wrap belgesi almak isteyen iş yerine yapılan incelemeler ve denetimler sonucunda 3 farklı türde sertifika verilebilir.

  1. Platinyum Sertifika: Bu tür WRAP Sertifikasının geçerlilik süresi 2 yıldır. Ve bu belgeyi almak isteyen kuruluş 12 temel ilkeye tam uygunluk göstermek zorundadır. Bu belgeyi almaya hak kazanan kuruluşlara ‘Platin Tesis’ denir. Platin tesisler düzeltici eylemler ve gözlemler olmadan girdikleri her denetimi geçmeli ve belgelendirme süreleri arasında boşluk olmamalıdır.
  2. Altın Sertifika: Bu tür WRAP Sertifikasının geçerlilik süresi 1 yıldır. 12 temel ilkeye uyumluluk gösteren tesislere verilir.
  3. Gümüş Sertifika: Bu tür WRAP Sertifikasının süresi ise 6 aydır. 12 temel ilkeye uyum sağlayan ancak bazı düzeltici faaliyetlerin yapılması gereken, eksik dokümantasyonların tamamlanması gereken işletmelere verilir.

WRAP Belgelendirme Süreci

Bu süreç belirli adımları kapsamaktadır. Belgeye sahip olmak isteyen kuruluşlar zaman ve para tasarrufu sağlayabilmek adına bir danışmanlık firmalarından hizmet alabilirler.

Bu süreç şu şekilde izlenmektedir;

– Başvuru: Bütün bilgiler Wrap a gönderilerek ücret ödenir.

– Denetim öncesi iç analiz: Tesisler, sosyal uyumluluk uygulamalarını en az 90 gündür kullandıklarını göstermek için tesislerini kendi içinde denetlemelidir.

– Kontrol: Tesisler, denetim öncesi iç değerlendirmelerini yaptıktan sonra, WRAP´ın 12 ilkesine göre denetleme yapılabilmesi için WRAP onaylı bir kuruluşu seçer.

– Değerlendirme: WRAP, kontrolleri yapan kuruluşun denetim raporunu gözden geçirmektedir ve onaylanıp onaylanmayacağına karar verilir. Gerektiği takdirde tesisten düzenleyici faaliyetler talep edilebilir.

– Sertifikasyon: WRAP belgelendirme sürecinin bu son adımında, denetim raporlarından ve değerlendirmelerden yola çıkarak tesise uygun 3 sertifika seçeneğinden birini verir. 

Iq Net Sr 10 Sosyal Standart

Günümüz dünyasında ekonomik, teknolojik ve politik gelişmeler, toplumları oluşturan tüm birimlerin birbirine olan bağımlılığını arttırmaktadır. Refah düzeyinin gelişmesi ve sürdürülebilir olması için bireylere olduğu kadar kuruluşlara da önemli sorumluluklar düşmektedir. Toplumlar, sosyal sorumluluğu yalnızca bireylerden değil; küçük veya büyük tüm işletmelerden, özel veya kamu tüm kuruluşlardan da beklemektedir. Dolayısıyla, kuruluşların artık sadece iyi ve kaliteli ürün veya hizmet sunması yeterli olmamakta, tercih edilen olabilmek için tüm kaynakları korumaları ve sürdürülebilir kılmaları da gerekmektedir. Kuruluşların başarısı, artık yalnız ticari kriterlerle değil, sosyal sorumluluk kavramıyla, yani topluma sağladıkları katkı ile de ölçülmektedir.

Sosyal Sorumluluk sadece özel sektörün uluslararası pazarlarda daha rekabetçi olabilmesi, çalışanların iş süreçlerine daha etkin katılması, çevrenin korunması, sivil toplum-özel sektör işbirliklerinin gelişmesi için yararlı değil aynı zamanda sürdürülebilir kalkınmanın gerçekleşmesi için önemli bir unsurdur.

IQNET SR 10;

Kuruluşun itibarını ve toplumun kuruluşa olan güvenini arttırır. Müşteri ve tüketiciler nezdinde kuruluşun imajını kuvvetlendirir.
Kuruluşun marka bilinirliği ve sadakatini sağlayacağından rekabet gücünü arttırarak pazara erişimini kolaylaştırır; yatırımcı ve ortaklarla ilişkilerini güçlendirir. Tercih edilen iş ortağı olmasını kolaylaştırır.
Müşteriler, tüketiciler, çalışanlar, toplum, tedarikçiler, yerel yönetimler dahil olmak üzere tüm paydaşların beklenti ve ihtiyaçlarını anlamayı sağlar; tüm paydaşlarla iletişimi geliştirir.
Küresel sosyal sorumluluk yönetim sistemi oluşturur, ayrıca ISO standartlarına dayanan tüm yönetim sistemleri (9001, 14001, vb.) ve mükemmellik modelleri (EFQM vb.) ile entegrasyonu kolaydır.
Artan üretkenlik ve kaynakların verimli kullanımı, azalan enerji ve su tüketimi, azalan atık, ve kıymetli yan ürünlerin geri kazanımı ile birlikte tasarruf elde edilmesine yardımcı olur.
Kuruluşun risk yönetimi uygulamalarını geliştirmesini sağlar.
Toplum ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri en aza indirir. Kuruluşun ekosistem ve biyo çeşitlilik üzerinde olumlu etkileri olan faaliyet ve girişimleri uygulamasını destekler.
Kuruluşun uzun vadeli kârlılığını arttırır ve sürdürülebilir kılar.